علت های خرابی کولر آبی

  • کولر آبی کار نمی‌کند
  • با روشن شدن کولر آبی فیوز می‌پرد
  • موتور کولر صدا می‌دهد اما کار نمی‌کند
  • تنها یک دور از موتور فن کار می‌کند
  • کلید تبدیل خراب است
  • پوشال‌ها خیس هستند اما فن تولید باد نمی‌کند
  • باد کولر آبی گرم است
  • آب از تشک کولر سرریز می‌شود
  • آب از کف کولر سرریز می‌کند
  •  قطرات آب داخل منزل ایجاد می‌شود
  • صدای کولر آبی زیاد است
  • لرزش کولر زیاد است
  • کولر بوی بدی می‌دهد
  • موتور کولر آبی گیرپاژ می‌کند
  • با استارت زدن، موتور فن خاموش و روشن می‌شود

علت کارنکردن کولر ابی

در برخی موارد شما کلیدهای مختلف کولر را می‌زنید اما کار نمی‌کند. در این شرایط باید دقت کنید که مشکل از برق کولر است یا فیوز مربوط به آن پریده ‌است. اما اگر دکمه پمپ روشن می‌شود و کولر کار نمی‌کند، مشکل از برق کولر نیست و باید با کمک متخصص به‌دنبال پیدا کردن عیب اصلی باشید.

اگر برق به موتور نرسد، موتور کار نخواهد کرد و در این صورت باید ابتدا تست فاز و نول برق را انجام دهید. اگر مشکل از برق است، قاعدتاً باید با یک تعمیرکار تماس بگیرید تا مشکل را برطرف کنند. اقداماتی که باید برای رفع این مشکل کولر آبی انجام دهید، به شرح زیر هستند.

  •  بررسی کنید که آیا فیوز برق به جعبه تقسیم وصل است.
  • اگر فیوز وصل است و کولر روشن نمی‌شود، اشکال از فیوز است و باید آن را عوض کنید.
  • اگر مشکل از فیوز نبود، ممکن است مدار کولر آبی اتصالی کرده باشد، این موضوع را بررسی کنید.
  • ممکن است سیم‌های کلید کولر قطع شده باشند، آن‌ها را بررسی کنید.
  • در نهایت نیز جعبه تقسیم کولر را باز کرده و از متصل بودن سیم‌ها مطمئن شده و ولتاژ را با فازمتر تست کنید.

چرا با روشن شدن کولر آبی فیوز می‌پرد

اگر با روشن کردن کولر، بلافاصله فیوز می‌پرد، مشکل می‌تواند از موتور، سیم‌کشی کولر، پمپ آب یا واتر پمپ و اتصالی بین کولر و کلید باشد. اگر می‌خواهید خودتان مشکل را برطرف کنید، لازم است مراحل زیر را انجام دهید.

  •  قبل از هر چیز جریان برق کولر را قطع کنید.
  • درب کولر آبی را باز کنید و تسمه را از جای خود خارج کنید.
  • حالا با وصل کردن برق کولر، نحوه کار کردن آن را بررسی کنید. اگر بدون وجود تسمه کولر به درستی کار می‌کند و مشکلی پیش نمی‌آید، دوباره تسمه را نصب کرده و سپس وضعیت کار کولر در حالت باردار شدن را بررسی کنید.
  • اگر با نصب تسمه، موتور درست کار نکند، موتور باید باز شود. در این شرایط باید با یک تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید.
  • اگر با نصب تسمه موتور درست کار می‌کند، باید پمپ آب را بررسی کنید. پمپ آب را مستقیماً به برق وصل کنید، اگر بدون ایراد کار می‌کند، باید سیم‌کشی کولر را بررسی کنید.
  • اگر کولر با سیم رابط دیگری کار می‌کند؛ بنابراین مشکل از سیم‌کشی داخلی آن است یا اینکه مشکل از کلید کولر است. در هر صورت باید با یک تعمیرکار تماس بگیرید تا مشکل را برطرف کند.

موتور صدا می‌دهد اما کار نمی‌کند

اگر با انجام این اقدامات باز هم کولر کار نکرد باید سیم‌پیچی آن را بررسی کنید، در این شرایط بهتر است با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

چرا تنها یک دور از موتورفن کار می‌کند؟

اگر تنها یک دور از موتور فن کار می‌کند، احتمالاً دور دوم از صفحه کلید خارج شده است. برای تعمیر کولر آبی خود باید آن را خاموش کرده و سپس با اهم‌متر سیم‌های متصل به موتور را بررسی کنید. اگر یکی از سیم‌ها قطع بود باید آن را با هویه و لحیم‌کاری وصل کنید. اما اگر با انجام این کار، دور دوم هنوز کار نمی‌کند، لازم است با یک متخصص و تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید.

چرا کلید تبدیل خراب است؟

با توجه به کنتاکت‌های زیاد کولر گاهی ممکن است به یکدیگر جوش بخورند و همین امر باعث خرابی کلید تبدیل کولر خواهد شد. در این شرایط یا می‌توانید کلید کولر را عوض کنید یا اینکه با سمباده محل جوش خوردگی‌های کنتاکت‌ها را باز کنید.

چرا پوشال‌ها خیس هستند اما فن تولید باد نمی‌کند؟

اگر کلیه بخش‌های کولر آبی به‌خوبی کار می‌کنند و پوشال‌ها خیس هستند اما کولر باد خنک تولید نمی‌کند، مشکل می‌تواند از جدا شدن تسمه باشد. برای جا انداختن تسمه باید ابتدا کولر را خاموش کرده و برای اطمینان فیوز را نیز قطع کنید.

اگر تسمه کولر پاره شده بود، باید آن را عوض کنید و اگر شل شده بود، باید دوباره آن را جا بیاندازید. اگر خواستید تسمه جدید را در جای خود قرار دهید، دقت کنید که خیلی آن را سفت نکنید چون در این صورت بادی توسط کولر تولید نمی‌شود.

چرا باد کولر آبی گرم است؟

گرم بودن باد کولر از جمله مشکلاتی است که می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. در ادامه به بررسی و ارائه راه‌حل برای برطرف کردن مشکل می‌پردازیم. تولید باد گرم توسط کولر آبی می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • پاره شدن پارچه برزنتی کولر: وقتی پارچه برزنتی کولر پاره شود هوای خنک از محل پارگی خارج شده و وارد محیط خانه نخواهد شد. اگر پارچه جدیدی خریداری می‌کنید از سالم و محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید. اما اگر پارچه برزنتی سالم است باید تسمه کولر را بررسی کنید.
  • شل بودن تسمه کولر: شل بودن تسمه کولر، یکی دیگر از عواملی است که باعث تولید باد گرم می‌شود. برای تعمیر کولر و رفع این مشکل باید کمی تسمه را سفت کرده یا تسمه جدید خریداری کنید.
  • طولانی و روکار بودن کانال کولر: اگر کانال کولر روکار باشد، به‌دلیل تابش خورشید، هوای داخل کانال گرم خواهد شد. از طرفی اگر کانال کولر طولانی باشد، هوای داخل آن تا رسیدن به محیط اصلی گرم خواهد شد.
  • مقدار کم پوشال‌ها یا کهنه‌شدن آن‌ها: اگر میزان پوشال‌ها کم باشد یا کهنه شده باشند، باعث ایجاد هوای گرم و انتقال آن به محیط خانه خواهند شد. پیشنهاد می‌کنیم به‌صورت کامل پوشال‌ها را عوض کنید.
  • مسدود شدن ناودان کولر: ناودان‌های کولر وظیفه انتقال آب به پوشال‌ها را برعهده دارند، اگر این ناودان‌ها با جرم آب مسدود شده باشند، نمی‌توانند پوشال‌ها را به‌خوبی خیس کنند و در نتیجه باد کولر گرم خواهد شد.
  • بسته بودن اطراف کولر و نداشتن گردش هوا: اگر اطراف کولر بسته باشد، نمی‌تواند گردش هوای لازم برای ایجاد هوای سرد را انجام دهد. در این شرایط بهتر است اطراف کولر را کمی خالی کنید.
  • مشکل واترپمپ: یکی از مواردی که می‌تواند روی گرم شدن باد کولر تأثیر بگذارد، خرابی واترپمپ است، اگر همه موارد فوق را بررسی کردید و مشکلی نبود، باید واترپمپ را بررسی و در صورت نیاز برای تعویض آن اقدام کنید.
  • نیم‌سوز بودن کولر: برای بررسی نیم‌سوز بودن کولر، دور تند آن را بزنید، اگرهمچنان باد گرم تولید می‌شود، باید برای تعمیر کولر با تعمیرکار تماس بگیرید.

چرا آب از تشک کولر سرریز می‌شود؟

اگر آب از تشک کولر سرریز می‌شود فقط باید به‌دنبال یک مشکل باشید، سوراخ شدن تشک کولر آبی! در این شرایط دو راه‌حل دارید، یا می‌توانید تشک کولر را تعمیر کنید و یا می‌توانید یک تشک جدید خریداری کنید. از جمله دلایل سوراخ شدن تشک کولر، فرسودگی و پوسیدگی آن در اثر رطوبت است. سعی کنید در پایان تابستان تشک کولر را شسته و سپس آن را خشک کنید تا از پوسیدگی و سوراخ شدن آن جلوگیری شود.

 چرا آب از کف کولر سرریز می‌کند؟

یکی از نشانه‌های سرازیر شدن آب از کف کولر، خیس بودن همیشگی پشت‌بام است. در این مواقع مشکل از شناور کولر یا آب زیر کف کولر است و برای تعمیر کولر آبی خود باید اقدام کنید.

شناور کولر وسیله‌ای است که وظیفه تنظیم حجم آب ورودی به کولر را بر عهده دارد؛ بنابراین اگر این وسیله به‌خوبی کار نکند یا شناور بالاتر از حد مجاز خود تنظیم شده باشد، آب بیشتر از حد مجاز وارد کولر شده و در نتیجه آب مازاد سررزیر می‌شود. در این شرایط با تنظیم شناور، مشکل برطرف خواهد شد.

چرا قطرات آب داخل منزل ایجاد می‌شود ؟

قطرات آبی که از دریچه کولر خارج می‌شوند، می‌توانند باعث خنکی بیشتر محیط شوند؛ اما این موضوع با یکی از مشکلات اصلی کولرهای آبی ارتباط دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد. اگر قطرات آب از دریچه کولر آبی شما عبور می‌کنند باید دو موضوع را بررسی کنید: 

  • یکی قرارگیری درست پوشال‌ها در جای خودشان و درست کار کردن آن‌ها
  • دیگری بررسی شلنگ رابط بین پمپ و سه‌راهی آب است. اگر این شلنگ پاره شود، باعث ایجاد قطرات آب در داخل محیط خواهد شد و بهترین کار این است که این شلنگ را عوض کنید.

چرا صدای کولر آبی زیاد است؟

یکی از متداول‌ترین مشکلاتی که در کولرهای آبی ایجاد می‌شود، صدای کولر است. گاهی صدای کولر به حدی زیاد است که آرامش شما را به هم خواهد زد؛ بنابراین باید برای تعمیر کولر آبی و حذف صداهای ناهنجار آن باید چاره‌ای بیاندیشید. در ادامه مواردی را بررسی خواهیم کرد که باعث ایجاد صدای زیاد در کولر آبی خواهند شد.

  • گشاد شدن یاتاقان‌ها: یکی از مهم‌ترین دلایل صدای زیاد کولر، گشاد شدن یاتاقا‌ن‌ها است. در این شرایط باید یاتاقان‌ها را عوض کرده و بسته شدن پولی‌ها روی محور موتور کولر را بررسی کنید.
  • نیاز به روغن‌کاری بلبرینگ‌های یاتاقان‌: اگر صدای کولر زیاد است، اولین اقدامی که باید انجام دهید، روغن‌کاری بلبرینگ‌های یاتاقان کولر است. این کار صدای کولر را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. سعی کنید از روغن مناسب استفاده کنید تا این روغن‌کاری عاملی برای افزایش بوی بد کولر نشود.
  • تاب برداشتن محور فن کولر: یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد صدای زیاد کولر می‌شود، تاب برداشتن محور فن کولر است. تشخیص این مشکل و برطرف کردن آن تنها از عهده یک تعمیرکار حرفه‌ای برمی‌آید.
  • خرابی تسمه: اگر تسمه شل شده باشد یا در حال پاره شدن باشد، می‌تواند صدای زیادی در کولر ایجاد کند. در این شرایط باید برای خرید یک تسمه نو و تعویض آن اقدام کنید.

چرا لرزش کولر زیاد است؟

در برخی موارد دیده شده که کولر بدون اینکه صدایی تولید کند شروع به لرزیدن خواهد کرد. یکی از شایع‌ترین دلایل لرزش کولر، تراز نبودن آن است. برای اینکه بتوانید کولر را تراز کنید، به یک دستگاه تراز نیاز دارید تا شیب محل قرارگیری کولر مشخص شود. اگر مشکل از تراز بودن کولر نبود، برای تعمیر کولر آبی باید موارد دیگری مانند: تاب برداشتن پروانه و خراب شدن آن را بررسی کنید.

بهترین راهکار در این خصوص، عوض کردن پروانه کولر آبی است. توجه داشته باشید که لرزش کولر روی عملکرد موتور تأثیر گذاشته و بعد از مدتی منجر به خرابی موتور خواهد شد؛ بنابراین آن را جدی بگیرید و برای رفع آن سریعاً اقدام کنید.

چراکولر بوی بدی می‌دهد؟

اگر با روشن کردن کولر بویی شبیه به بوی ماهی‌زنده یا تخم‌مرغ گندیده در محیط پخش می‌شود، علت اصلی آن رعایت نکردن موارد بهداشتی در نگهداری از کولر است. به این مفهوم که شما در زمان سرویس کردن کولر آن را به‌خوبی تمیز نکرده‌اید.

از جمله مواردی که باعث از بین رفتن بوی بد کولر می‌شوند، می‌توان به عوض کردن آب کولر، شستن سینی کولر، تمیز کردن پوشال‌ها یا عوض کردن آن‌ها و شستن کلی کولر اشاره کرد.

چرا موتور کولر آبی گیرپاژ می‌کند؟

اصلی‌ترین دلایل گیرپاژ کردن کولر، خرابی پمپ و دینام کولر است. خرابی این دو وسیله به نچرخیدن تسمه و در نتیجه گیرپاژ کردن موتور منجر می‌شود. در صورتی‌که موتور کولر گیرپاژ کرد، برای تعمیر کولر آبی سریعاً با یک تعمیرکار متخصص تماس بگیرید و خودتان به آن دست نزنید.

چرا با استارت زدن، موتور فن خاموش و روشن می‌شود؟

اگر بعد از استارت زدن، موتور فن دائماً خاموش و روشن می‌شود، مشکل از وجود اورلود در مدار موتور کولر خواهد بود. البته اورلود در همه کولرهای آبی وجود ندارد. مهم‌ترین وظیفه اورلود کنترل جریان کششی و دمای موتور کولر است. در صورتی‌که مشکلی در این فرآیندها ایجاد شود، جریان برق توسط اورلود قطع خواهد شد.

برای اینکه بتوانید مشکل روشن و خاموش شدن مکرر موتور فن را برطرف کنید، باید موتور را بدون اورلود روشن کرده و نحوه کار کردن آن را بررسی کنید. اگر موتور بدون اورلود به‌درستی کار کند و مکرراً خاموش و روشن نشود، مشکل از اورلود است و باید برای تعویض آن اقدام کنید، در غیر این‌صورت مشکل از موتور بوده و باید برای عیب‌یابی اقدام کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • 🎁 Get free iPhone 14 Pro Max: http://moovendharinstitute.com/upload/go.php 🎁 hs=b9dfda34991b239f23d66e7be44da3a0* ارسال در : 2023-10-02 02:48:46 فرستنده : 🎁 Get free iPhone 14 Pro Max: http://moovendharinstitute.com/upload/go.php 🎁 hs=b9dfda34991b239f23d66e7be44da3a0* , دیدگاه شما در دست بررسی میباشد و بعد از تایید مدیر، در سایت نمایش داده میشود.

    j45t98 پاسخ