معرفی انواع آبگرمکن خانگی و صنعتی

آبگرمکن چیست ؟

 آبگرمکن ها بهترین دستگاه برای تامین آب گرم مصرفی حمام، آشپزخانه و … هستند که در دو نوع خانگی و صنعتی ساخته می شوند. آبگرمکن های صنعتی تنها برای نصب در کارخانه ها و مراکز صنعتی مناسب بوده و بخار بسیار داغی تولید می کنند. 

انواع آبگرم کن‌ها

  • خورشیدی
  • نفتی
  • گازی
  • برقی
  • دوجداره
  • کویلی
  • مخزنی
  • بدون مخزن
  • هیبریدی

آبگرمکن های نوع مستقیم: نفتی، گازی، الکتریکی (منبع تامین انرژی، درون آبگرمکن تعبیه شده است).
 آبگرمکن های نوع غیرمستقیم: دوجداره، کویلی، آبگرمکن خورشیدی.(منبع تامین انرژی در جای دیگری قرار دارد). مانند آبگرمکن هایی که منبع تولید انرژی آن ها در موتورخانه ها قرار دارد.

نفتی

آبگرمکن های نفتی از قدیمی‌ترین انواع آبگرمکن های مستقیم هستند. به شکل استوانه‌ای بوده در قسمت عدسی بالای در وسط محلی برای عبور دودکش تعبیه‌شده است روی روپوش آبگرمکن نفتی سوراخ‌های جهت نصب اتصالات اولیه‌ها کنترل‌ها و دریچه بازدید پیش‌بینی‌شده و سطح بیرونی آبگرمکن ضدزنگ و سپس رنگ پوشانده شده بین این روپوش عایق حرارتی نظیر پشم‌شیشه پوشانده شده. در این دستگاه ها ابتدا نفت از کاربراتور عبور می کند و در لوله های رابط به محفظه احتراق رسیده و در آنجا در مجاورت با هوای ورودی از روزنه های اجاق مشتعل میشود.این امر باعث گرم شدن آب مصرفی می‌شود که از آن آب گرم برای شستشو و حمام استفاده کرد.

گازی

در این نوع دستگاه منبع سوخت و تولید انرژی گاز است و این گاز می تواند گاز شهری و یا کپسول باشد. مهمترین جز در آبگرمکن گازی ترموستات است که اگر درست کار نکند دما و فشار داخل دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد و برای همین منظور یک شیر اطمینان داخل دستگاه تعبیه شده و در اثر بروز یک چنین مشکلی شیر اطمینان فشار را متعادل می کند. شیر پیلوت در آبگرمکن گازی باعث روشن ماندن شعله کوچک شده و اگر این شیر نباشد فضای داخل آبگرمکن با گاز پر می شود و احتمال انفجار داخل آن وجود خواهد داشت.

برقی

از پرفروش ترین ابگرمکن ها میباشد.به جای سوخت با انرژی برق کار می کند. این آبگرمکن ها کمترین آلودگی زیست محیطی را دارند اما از نظر اقتصادی چندان به صرفه نبوده و رقم قبض برق شما را تا حد زیادی بالا می روند.همچون آبگرمکن های برقی، آبگرمکن گازی نیز دارای دو نوع دیواری و ایستاده هستند . البته به دلیل مزایای بشمار آبگرمکن دیواری گازی به نسبت ایستاده آن می‌توان گفت که استفاده از آبگرمکن ایستاده بسیار کم شده تا حدی که می‌توان گفت آبگرمکن ایستاده به دلیل مصرف بالا و کارایی کم منسوخ گشته است ؛چون آبگرمکن های ایستاده فضای خیلی زیادی را اشغال می‌کنند . به همین علت ،صرف‌کنندگان سراغ این مدل آبگرمکن های ایستاده نمیروند.

دوجداره

این نوع آبگرمکن ها غیرمستقیم بوده و جدار بیرونی آنها عایق شده که از هدررفت گرما جلوگیری می کند.

این نوع آبگرمکن ها در مصرف کم سوخت بسیار به‌صرفه هست و در هدر رفتن سوخت جلوگیری می‌کند. سیستم گرمایشی این منابع هم سیال محور است. در منابع دوجداره آب به‌عنوان سیال پایه در جدار دوم جریان یافته و حرارت را به جدار مرکزی انتقال می‌دهد.

کویلی

آبگرمکن های کویلی از نوع غیر مستقیم بوده و مجهز به پمپ هستند. در این دستگاهها به محض رسیدن آب به دمای موردنظر پمپ جریان را قطع میکند اما پیلوت آنها همواره روشن است.


مخزنی

همانطور که از نام این آبگرمکن ها پیداست دارای منبعی برای ذخیره آب هستند که معمولا بین 20 تا 80 گالن ظرفیت دارد. این آبگرمکن ها یکی از رایج ترین انواع آبگرمکن بوده که در دو دسته گازی و برقی تولید می شوند. در آبگرمکن ها آب سرد وارد مخزن شده و سپس از طریق برق یا گاز گرم می شود. آبگرمکن های مخزنی ارزانترین نوع آبگرمکن در بازار هستند که طول عمر بسیار خوبی نیز دارند. این آبگرمکن ها معایبی نیز دارند که مهمترین آن سرد شدن آب ذخیره شده در مخزن می باشد. برای حل این مساله باید همواره درجه حرارت این آبگرمکن ها را تنظیم کرد.

بدون مخزن

بهترین آبگرمکن در ایران ، بدون مخزن میباشد. علت محبوبیت، اشغال فضای کمتر و امکان استفاده نامحدود از آب گرم است. این آبگرمکن ها فاقد مخزن بوده و آب گرم را به‌صورت آنی تولید می‌کنند. در این آبگرمکن ها آب سرد به‌محض روشن شدن دستگاه گرم خواهد شد و از طریق لوله‌کشی به محل مصرف می‌رسد. آبگرمکن های دیواری در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و هم‌اکنون در بسیاری از خانه‌ها و آپارتمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین مزایای این آبگرمکن های عبارت‌اند از: گرم شدن سریع و آنی آب و اشغال فضای کمتر که موجب شده برای خانه‌هایی با متراژ گوناگون مناسب باشند. از مهم‌ترین معایب این نوع آبگرمکن ها نیز می‌توان به قیمت خرید و هزینه نصب بالا اشاره آن اشاره کرد.

این آبگرمکن ها دارای یک باکس کوچک هستند که می‌توان آن را روی دیوار نصب کرد با باز شدن شیر آب گرم آب در داخل لوله‌های آبگرمکن که عموماً از جنس مس هستند جریان پیدا مرده که در این لوله‌ها آب گرم می‌شود و به مصارف خانگی می‌رسد.

هیبریدی

این آبگرمکن های مدرن برای گرم کردن آب از گرمای محیط استفاده می کنند. در واقع در این دستگاهها گرمای محیط آب درون مخزن را گرم کرده و هدررفت انرژی در آنها بسیار پایین است. این آبگرمکن ها حجیم بوده و برای مناطق گرم که دمای سالیانه آنها بین 40 تا 90 درجه باشد مناسب است.

خورشیدی

آبگرمکن خورشیدی از انرژی خورشید برای گرم کردم آب استفاده میکنند. این آبگرمکن ها روی سقف نصب شده و دارای یک صفحه صاف هستند که با جذب نور خورشید گرمای لازم را برای گرم کردن آب فراهم می کنند. در این صفحه ها لوله هایی تعبیه شده که آب سرد وارد آنها شده و پس از گرم شدن به مخزن منتقل میشود. این نوع آبگرمکن ها از نظر صرفه انرژی بسیار ایده آل بوده و بسیار مقرون به صرفه اند. از مهمترین معایب این آبگرمکن ها میتوان به هزینه بالای نصب و لوله کشی آب و عدم کارکرد در رزوهای کوتاه و ابری زمستان اشاره کرد. این آبگرمکن ها مزایای زیادی دارند که مهمترین آنها عبارتند از: استفاده از انرژی تجدیدپذیر خورشید به جای استفاده از سوخت های فسیلی و انرژی الکتریکی، ایمنی بسیار بالا و سازگاری با محیط زیست.

سخن آخر

در این مقاله ، ما به شما آبگرمکن و انواع آن را معرفی کردیم.شما میتوانید برای خرید انواع آبگرمکن به سایت آسیا تعمیر مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.