قطعات تشکیل دهنده ی آبگرمکن های خانگی

هر آبگرمکن دیواری از قطعات ریز و درشتی تشکیل شده است که در روند عملکرد آن نقش به سزایی را ایفا می‌کنند. برای اینکه مشکلات آبگرمکن دیواری را بتوانیم خودمان برطرف کنیم، بهتر است با چند بخش بسیار مهم در آبگرمکن دیواری آشنا شویم. 

اجزا و قطعات آبگرمکن در تصویر زیر مشاهده میکنید :

قطعات و اجزا تشکیل دهنده آبگرمکن

کلاهک تعدیل


کلاهک تعدیل قطعه‌ای است که هدایت جریان هوا را به عهده دارد و احتراق را به دودکش هدایت می‌کند.از جنس ورق فولادی گالوانیزه است و محل جاگیری این قطعه، در بالاترین قسمت آبگرمکن و در بالای مبدل گرمایی است. این کلاهک با دو پیچ خودکار، بر روی صفحه پشتی دستگاه نصب می‌شود و حالتی کشویی به دستگاه می‌دهد. این جزء با دو گیره فنری به مبدل گرما وصل می‌شود. این بخش، محصولات احتراق را از بخش وسط و هوا را از بخش‌های کناری به داخل هواکش داخل آبگرمکن می‌فرستد.با حرکت این قطعه، سرعت مکش هواکش کاهش پیدا می‌کند و در عوض بازدهی آن افزایش پیدا می‌کند. کلاهک تعدیل قطعه مهمی است که وظیفه افزایش راندمان آبگرمکن دیواری را به عهده دارد.

 کلید حرارتی کلاهک تعدیل

این کلید حرارتی به این جهت به کلاهک تعدیل مربوط می‌شود که اگر مسیر خروجی دودکش یا هواکش آبگرمکن مسدود شود، محصولات احتراق با داخل کلاهک تعدیل برگردانده می‌شود. بعد از آن، ترموستات ایمنی را گرم می‌کند و پس از گذشت ۳۰ ثانیه، ترموستات به کار می‌افتد و مشعل را خاموش می‌کند. این کلیدها به صورت افقی قرار می‌گیرند و به آن‌ها کلید ایمنی یا سنسور دود نیز می‌گویند. در صورتی که این سنسور دارای مشکل باشد یا به وصل نشده باشد، مشعل خاموش می‌ماند و تا برطرف نشدن مشکل خاموش می‌ماند. 

مبدل حرارتی

مبدل قطعه‌ای است که از لوله‌های مسی و پره‌های حرارتی بسیاری تشکیل شده است.مبدل در آبگرمکن دیواری باعث افزایش تبادل گرما می‌شود. وجود این پره‌ها، سطح تبادل گرمایی را بالا می‌برد. آب با عبور از لوله‌های مسی و با کمک گرفتن از شعله‌های گرم، گرم می‌شود. این مبدل زیر کلاهک تعدیل قرار می‌گیرد و با دو گیره فنری با آن متصل می‌شود. همچنین بالای رگلاتور و لوله آب گرم نیز قرار گرفته است.

 صفحه پشت آبگرمکن

صفحه پشت آبگرمکن دیواری، به‌عنوان جعبه نگهدارنده آبگرمکن تلقی می‌شود؛ همچنین آبگرمکن با استفاده از این صفحه به دیوار آویزان می‌شود.

رگلاتور آب

یکی دیگر از قطعات به کار گرفته شده در هر نوع مدل آبگرمکن دیواری رگلاتور‌های آب هستند. این قطعه جهت ثابت نگه داشتن خروج آب و خارج کردن فشار آب است. رگلاتور آب از اجزایی مانند قاب برنجی، شیپوره، شیر احتراق، شیر تنظیم کننده دما، سوپاپ آب، مغزی آب بندی، ساق سوپاپ، و شیر احتراق تشکیل شده است.

 رگلاتور گاز

رگلاتور گاز وظیفه وارد کردن گاز را به‌عهده دارد. به‌وسیله این جزء از آبگرمکن دیواری است که مقدار اشتعال مشعل را می‌توان تنظیم کرد. علاوه‌ بر این، باز و بسته کردن مجرای گازهای مختلف درون آبگرمکن دیواری و هدایت کردن گاز به سمت شمعک و مشعل نیز به عهده همین قسمت است. رگلاتور گاز از چند جزء تشکیل شده‌است:

  • بدنه
  • رابط: این رابط در سمت رگلاتور آب قرار دارد. گاز شهری بعد از عبور از شیر مغناطیسی و شیر گاز، وارد این قطعه می‌شود و همچنین با گذر از مجموعه سوپاپ اصلی گاز، به چندراهه مشعل می‌رسد.
  • چندراهه: این رابط در جهت رگلاتور آب قرار می‌گیرد. گاز شهری، بعد از عبور از شیر مغناطیسی و همچنین با گذر کردن از مجموعه سوپاپ اصلی گاز، به چندراهه مشعل می‌رسد.

سوپاپ اصلی گاز

یکی دیگر از قطعات به کار رفته در آبگرمکن دیواری که می‌تواند مانع بروز مشکلات آبگرمکن دیواری نیز شود سوپاپ اصلی گاز است. وظیفه این قطعه باز و بسته کردن مسیر گاز زمان بسته شدن آب به رابط چند راهه است.هنگامی که آب گرم باز و بسته می‌شود، باز و بسته کردن مسیر حرکت و عبور گاز به چند راهه مشعل به عهده این قسمت است. 

شیر پروانه‌ای

شیر پروانه‌ای نیز یک قطعه است که میزان گاز ورودی به رگولاتور گاز و رابط چند راهه مشعل را محدود و در واقع تنظیم می‌کند.

این لوله در واقع مسیر تخلیه آب پشت دیافراگم است. وظیفه لوله دیافراگم، پر یا خالی کردن آبی است که در پشت دیافراگم جمع شده و می‌ماند. تنها راه ارتباطی که میان بالا و پایین در محفظه دیافراگم وجود دارد، این لوله است. لوله دیافراگم با این که بسیار کوچک است، اما نقش بسیار زیادی در روشن شدن دستگاه شما دارد.

واشر لاستیکی دیافراگم

این واشر بخشی از مجموعه دیافراگم است که کهنگی آن ممکن است از روشن شدن آبگرمکن، جلوگیری کند. رفع این مشکل با تعویض واشر، قابل حل است.

 کاربراتور

کابراتور آب و گاز که اهمیت زیادی در کارکرد آبگرمکن دارد، دیافراگم را در درون خود دارد. کاربراتور آب و کاربراتور گاز توسط دیافراگم و چندین قطعه دیگر به یک‌دیگر متصل می‌شوند. در نتیجه این ارتباط بین دو کاربراتور، با باز شدن شیر آب گرم مصرفی در خانه، آبگرمکن هم به صورت اتوماتیک روشن می‌شود.

شیر مغناطیسی

شر مغناطیسی مسیر عبور گاز را به سمت مجموعه پیلوت و مشعل باز و بسته میکند.همچنین ، اگر سمعک خاوش بشود شیر گاز را میبندد.شیر مغناطیسی، عامل بازکننده مسیر، آهنربایی است.

 سنسور جوش

کاربرد این قطعه این است که اب جوش را به شما هشدار میدهد و برای همین برروی دستگاه نصب میشود . سنسور جوش قطعه کوچکی است که معمولاً در قسمت سمت چپ بالای آبگرمکن قرار می‌گیرد. این جزء، به دو رشته سیم متصل شده‌است که اگر بسوزد، شمعک آبگرمکن روشن نخواهد شد. به همین علت، حذف این قطعه خطرناک است.

ترموکوپل

هنگامی‌که دو فلز غیر هم‌جنس، به شکل خاصی کنار هم قرار بگیرند و به هم وصل شوند، ترموکوپل ایجاد می‌شود. محل اتصال این دو فلز غیر هم‌جنس، توسط یک شعله گرم می‌شود و ولتاژی تولید می‌شود که سیم‌پیچ را تحریک می‌کند تا شیر مغناطیسی را باز کند. مسیر عبور گاز در آبگرمکن فقط تا زمانی باز است که شعله روشن بوده و شیر مغناطیسی باز باشد و با خاموش شدن شعله، جریان برق نیز سریعاً پس از آن قطع می‌شود. به دنبال آن، نیروی کشسانی فنر، مسیر گاز را می‌بندد.

شعله پخش‌کن

شعله پخش‌کن، گاز را به سمت نازل‌ها هدایت میکند. این گاز توسط نازل، در دهانه پیلوت قرار می‌گیرد. پس از آن از دو شاخه شمعک خارج می‌شود.

 الکترود جرقه زن

کار این قطعه این است که جرقه زدن و روشن کردن شعله اصلی آبگرمکن دیواری را انجام میدهد. بدنه این جزء آبگرمکن، چینی است و میله پرتاب الکترون، در درون آن قرار دارد. توجه کنید که لرزش و ترک‌خوردگی این قطعه، نشانه زمان تعویض است. اگر این قطعه تعویض نشود ممکن است باعث ایجاد اتصالی شود زیرا الکترون‌ها به جای مشعل روی بدنه پرتاب می‌شوند.

 الکترود سنسور

  تنها تفاوتی که با الکترود جرقه زن دارد در طول الکترود آن است. زیرا در الکترود سنسور، بخشی که روی شعله اصلی آبگرمکن قرار می‌گیرد، بلندتر از طول الکترود جرقه زن است.

سخن نهایی

ما در اینجا ، قطعات تشکیل دهنده آبگرمکن را توضیح دادیم. شما میتوانید قطعات تشکیل دهنده و خود آبگرمکن را از سایت آسیا تعمیر خریداری کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.