رگلاتور ابگرمکن چیست؟

رگولاتور، یک دستگاه مکانیکی است که برای تنظیم و اندازه فشار درون لوله‌های گاز استفاده می‌شود. این وسیله، فشار گاز خروجی از مخزن را مدیریت می‌کند. از آنجا که فشار گاز در مخزن بسیار بالاست، رگولاتور این فشار را کنترل کرده و به حد مجاز می‌رساند.

هر رگولاتور از چه اجزایی تشکیل شده‌است؟

  • بدنه

بدنه رگولاتور از دو جنس متفاوت برنجی و استیل ساخته شده‌است. چنانچه گاز موجود در مخزن، خاصیت خورندگی و اسیدی داشته باشد، بهتر است از نوع استیل آن استفاده کنید.

  • دسته‌ی کنترل

دسته‌ی کنترل رگولاتور، امکان تنظیم فشار گاز خروجی را می‌دهد.

  • دیافراگم

دیافراگم، یک پوسته‌ی پلاستیکی یا فلزی منعطف است و زمانیکه فشار گاز خروجی از مخزن بیش از حد مجاز باشد، گاز را مسدود کرده و آن را به حد مجاز می‌رساند.

  • فنر

این قطعه، بین دسته‌ی کنترل و دیافراگم قرار دارد و به کمک آن می‌توان فشار ورودی و خروجی را اندازه گیری کرد.

  • ولو

ولو، برای تنظیم فشار گاز خروجی استفاده می شود. نحوه عملکرد آن نیز بدین صورت است که کاربر، دسته‌ی کنترل موقعیت دیافراگم و ولو شکن را تغییر می‌دهد، در نتیجه، فشار گاز خروجی تنظیم می‌شود.

انواع رگولاتور

هر آبگرمکن دو رگولاتور دارد که عبارتند ازشامل:

رگولاتور گاز

قطعه رگلاتور گاز، وظیفه کنترل ورود گاز به دستگاه و تنظیم گرمای مشعل را به عهده دارد. یکی از دلایلی که آبگرمکن دیواری روشن نمی‌شود، خرابی رگلاتور گاز آبگرمکن است.

  • رگولاتور گاز، با توجه به فشار آب، شعله را تنظیم کرده و حرارت لازم را تولید می‌کند، تا آب به دمای مناسب خود برسد. چنانچه رگولاتور آبگرمکن خراب باشد، آبگرمکن خاموش می‌شود.

رگولاتور آب

از رگولاتور آب، برای ثابت نگه داشتن خروجی آب و فشار آب متناسب استفاده می‌شود. رگولاتور آب، از چند بخش دیگر همچون، بدنه، قاب برنجی، شیپوره، شیر احتراق آهسته، مجموعه ساقه سوپاپ، مجموعه مغزی آب بندی، شیر تنظیم دما، مجموعه دیافراگم و میل سوپاپ آب تشکیل شده‌است. هر نوع اختلال در یک قطعه کوچک، باعث بروز مشکل در عملکرد کلی آبگرمکن ‌دیواری خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.