کولر ابی چیست؟

کولر آبی نوعی کولر است که با تبخیر اب هوا را خنک می‌کند. کولرهای آبی با فرایند سرمایش تبخیری کار می‌کنند.

سرمایش تبخیری فرایندی است که در آن از پدیدهٔ تبخیر به عنوان یک جاذب گرماییِ طبیعی استفاده می‌شود. در این فرایند، گرمای محسوس هوا جذب شده و به عنوان گرمای نهانِ لازم برای تبخیر آب استفاده می‌شود. مقدار گرمای محسوس جذب‌شده به مقدار آبی که تبخیر می‌شود بستگی دارد.

هر چقدر آب در گردش داخل کولرهای آبی بیشتر باشد قدرت خنک‌کنندگی آن هم بیشتر می‌شود.

سرمایش تبخیری یک فرایند بسیار قدیمی است که منشأ آن به هزاران سال قبل، در تمدن‌های باستانی ایران و مصر بازمی‌گردد. خنک‌کننده‌های تبخیری نوین بر اساس نمونه‌های اولیه‌ای که در دههٔ ۱۹۰۰ آمریکا ساخته شد تولید می‌شوند. سرمایش تبخیری می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و خودبخودی یا مختلط، انجام شود. در سرمایش تبخیری مستقیم، مقدار آب موجود در هوای خنک شده افزایش می‌یابد. در سرمایش تبخیری غیرمستقیم، تبخیر در درون یک مبدل حرارتی انجام می‌شود و مقدار رطوبت موجود در هوای خنک شده، تغییری نمی‌کند. از آنجایی که بالا بودن نرخ تبخیر رطوبت نسبی را افزایش داده و ممکن است موجب عدم آسایش محیط شود روش سرمایش تبخیری مستقیم باید در مناطقی اجرا شود که رطوبت نسبی در آنجا کم باشد. هرگاه فرایند تبخیر به‌طور طبیعی انجام شود تبخیر خودبخودی انجام می‌شود. در صورتی می‌توان یک فضا را با تبخیر خود بخودی خنک نمود که در آن سدی از آب راکد یا در جریان مانند حوضچه یا فوارهٔ آب وجود داشته باشد. در مواردی که تبخیر توسط دستگاه‌های مکانیکی انجام شود تبخیر مختلط است. واضح است که در این نوع تبخیر انرژی مصرف می‌شود، ولی مقدار انرژی مصرفی در مقایسه با تویه ی مطبوع بسیار کمتر است. اساس روش سرمایش تبخیری، ترمودینامیک تبخیر آب یا به عبارت دیگر تغییر حالت آب از مایع به بخار است.

کولرهای آبی نوعی از کولرها هست که برای مناطقی با آب و هوای گرم و خشک استفاده می‌گردد زیرا کولر آبی با ایجاد رطوبت مانع از خشک شدن هوا و ترک خوردن وسایل چوبی و ایجاد الکتریسیته ساکن  در این مناطق می‌گردد و همچنین به لطافت هوا نیز کمک می‌کند.

نحوه ی کارکرد کولرآبی

کولرهای آبی با مصرف آب و تولید سرمایش تبخیری به خنک شدن هوا کمک می کنند. در واقع کولر با جذب گرمای هوا از آن برای تبخیر آب جریان یافته در کولر استفاده می کند، از همین رو هر چه ابعاد کولر بزرگتر و میزان آب در گردش کولر بیشتر باشد قدرت خنک کنندگی دستگاه هم به همان میزان افزایش می یابد. سرمایش تبخیری به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم است. سرمایش تبخیری مستقیم با میزان رطوبت هوای خنک شده نیز افزایش می یابد اما در سرمایش تبخیری غیرمستقیم میزان رطوبت هوای خنک شده تغییر نمی کند. کولرهای آبی معمول از نوع سرمایش تبخیری مستقیم هستند که رطوبت محیط را افزایش می دهند از همین رو این کولرهای برای مناطق شرجی مناسب نیست.

در کارکرد کولر آبی، ابتدا آب از طریق پمپ از تشتک به ناودان بالای پوشال یا سلولز کولر آبی هدایت می شود، پس از جاری شدن آب در بافت پوشال و مرطوب شدن آن، الکتروفن هوای گرم را از روی پوشالهای مرطوب عبور می دهد و از طریق کانال به فضای مورد نظر هدایت می کند.

انواع کولر آبی

کولر آبی پرتابل یا متحرک: این کولرها که عمدتا برای فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد قابلیت جابجایی دارند و مخزن آن به صورت دستی و در بازه های زمانی کوتاه بصورت دستی یا اتصال موقت به منبع آب وصل می شوند.

کولر آبی ثابت: این کولرها در سایزهای مختلف بر روی پشت بام یا فضای بیرونی ساختمان نصب می شود، ابعاد بزرگتری نسبت به کولرهای پرتابل و متحرک دارد و باید به منبع آب ثابت متصل شود. این کولرها قابلیت جابجایی ندارند علاوه براینکه باید برای آن کانال کشی انجام داد. این کولرها بصورت معمولی و با پوشال یا پد سلولز هستند. نوع سلولزی آن بجای پوشال دارای پدهای سلولزی است.

ویژگی کولر آبی خوب

  • ساختمان و میزان آفتاب گیر بودن
  • مساحت و متراژ فضا
  • میزان مصرف انرژی
  • هزینه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.